Jagoda acai w proszku – korzyści dla zdrowia i odchudzania

Poznaj jagodę acai – bogaty w antyoksydanty owoc, reklamowany w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii jako superfood (ang. superfood – termin określający produkty pochodzenia naturalnego, bogate w wartości odżywcze)! Produkt sprzedawany jest w formie liofilizowanego proszku, niesłodzonej pulpy owocowej, kapsułek i soku. Jagoda acai pochodzi z Ameryki Południowej, a dokładniej z brazylijskiej dżungli amazońskiej i stała się popularna dzięki swoim wyjątkowym właściwościom antyoksydacyjnym, jednak wstępne badania sugerują, że owoc ten może posiadać także inne korzyści dla zdrowia.

Poznaj jagodę acai – bogaty w antyoksydanty owoc, reklamowany w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii jako superfood (ang. superfood – termin określający produkty pochodzenia naturalnego, bogate w wartości odżywcze)! Produkt sprzedawany jest w formie liofilizowanego proszku, niesłodzonej pulpy owocowej, kapsułek i soku. Jagoda acai pochodzi z Ameryki Południowej, a dokładniej z brazylijskiej dżungli amazońskiej i stała się popularna dzięki swoim wyjątkowym właściwościom antyoksydacyjnym, jednak wstępne badania sugerują, że owoc ten może posiadać także inne korzyści dla zdrowia.

Jeżeli jeszcze nie jesteś przekonany, czy przy następnej wizycie w twoim ulubionym sklepie ze zdrową żywnością powinieneś zakupić opakowanie organicznej jagody w proszku lub butelkę soku z acai, czytaj dalej. W tym artykule przyglądamy się bliżej składnikom odżywczym owocu, a także aktualnym badaniom sprawdzającym potencjalne korzyści zdrowotne wynikające ze spożywania jagód acai.

Jakie korzyści zdrowotne płyną ze spożywania jagód acai

Moc antyoksydacyjna

W Wielkiej Brytanii i USA owoc ten powszechnie znany jest jako jagoda acai, rośnie na drzewach palmowych (łac. euterpe oleracea) i posiada wyjątkowo silne właściwości przeciwutleniające. Badania opublikowane w 2011 roku pokazały, że czysty ekstrakt z jagód acai wykazuje większą aktywność antyoksydacyjną mierzoną w skali ORAC niż bogate w przeciwutleniacze proszki owocowe wykonane z żurawiny i granatu. Pokarmy zawierające duże ilości tego składnika chronią nas przed szkodliwym działaniem wolnych rodników – cząsteczek generowanych przez rzeczy takie jak dym papierosowy czy zanieczyszczenie środowiska. Jak być może już wiesz, wolne rodniki mogą powodować uszkodzenie DNA, które prowadzi do chorób związanych z wiekiem, a także innych problemów zdrowotnych.

Inne badania wykazały, że liofilizowane jagody acai posiadają większy wskaźnik antyoksydacyjny niż liofilozowany agrest, papaja, morwa indyjska. Prawie dorównują mocy przeciwutleniającej innym owocom z Ameryki Południowej, również uważanym za superfood – jagodom maqui. Badania te, opublikowane w 2014 w marcowej edycji Journal of Functional Foods, przeprowadziły kilka różnych analiz, by zbadać moc antyoksydacyjną liofilizowanych jagód, włączając w to analizę rodnika DPPH, wskaźnik ORAC oraz pomiary metodą FRAP, określające aktywność redukcyjną. Silne właściwości przeciwutleniające acai zawdzięcza się głównie antocyjanom oraz innym flawanoidom obecnym w tej niesamowitej amazońskiej jagodzie.

Rada: znakomitym sposobem na uzyskanie antyoksydacyjnych korzyści z jagody acai jest przyrządzenie owocowego koktajlu. Jeżeli potrzebujesz inspiracji, sprawdź przepisy na koktajle superfood, zawierające sok wiśniowy, banany, jagody i proszek acai.

Właściwości kardioprotekcyjne i przeciwcukrzycowe

Osoby z nadwagą i otyłe, szczególnie te z nadmierną ilością tkanki tłuszczowej zlokalizowanej na brzuchu, posiadają zwiększone ryzyko pojawienia się syndromu metabolicznego. Stan ten charakteryzuje się zaburzeniem gospodarki lipidowej i poziomu glukozy. Osoby z syndromem metabolicznym narażone są na choroby układu krążenia oraz cukrzycę typu 2. Wstępne badania sugerują, że antyoksydanty mogą pomóc w normalizowaniu szlaków metabolicznych odgrywających rolę w tej chorobie. Jako że jagody acai wykazały się niezwykle wysokim poziomem przeciwutleniaczy, badacze zaczęli się równiez interesować potencjalnymi korzyściami płynącymi ze spożywania tych owoców dla ludzi dotkniętych syndromem metabolicznym.

W badaniu pilotażowym opublikowanym w 2011 roku, grupa badaczy z Kalifornii odkryła, że spożywanie pulpy z jagód acai normalizuje szereg markerów związanych z chorobami metabolicznymi, włączając w to stężenie glukozy oraz poziom insuliny, cholesterolu całkowitego i LDL. Podczas tego badania analizowano próbki krwi 10 dorosłych osób z nadwagą, które przez okres jednego miesiąca spożywały pulpę z jagód acai dwa razy dziennie.

W trakcie innych badań, opulikowanych w czerwcu 2011 roku na łamach pisma Atherosclerosis, liofilizowany proszek z jagód acai wykazał właściwości pozwalające zwalczyć miażdżycę u myszy, dzięki wysokim zdolnościom antyoksydacyjnym i przeciwzapalnym. Miażdżyca jest potencjalnie groźną chorobą, która pojawia się, gdy tłuszcz, choleresterol i inne substancje gromadzą się w ściankach tętnic. Z czasem te twarde struktury mogą blokować tętnice i prowadzić do poważnych powikłań sercowo-naczyniowych, takich jak udar mózgu i zawał serca.

Produkty bogate w antocyjany są dobre dla oczu 

Być może już słyszałeś, że dzikie jagody są dobre dla twoich oczu dzięki wysokiej zawartości antocyjanów. Ale również inne produkty bogate w antocyjany, takie jak jagody acai, mogą pomóc w polepszeniu zdrowia twoich oczu. Badania sugerują, że antocyjany mogą polepszyć wzrok na wiele sposobów, w tym poprawiając widzenie w nocy, zwiększając przepływ w naczyniach włosowatych siatkówki, zmniejszając ryzyko retinopatii u diabetyków oraz zabezpieczając przed zwyrodnieniem plamki żółtej.

Jagoda acai jest produktem spowalniającym starzenie

Ze względu na wysoką zawartość przeciwutleniaczy, jagoda acai jest reklamowana jako produkt przeciwstarzeniowy. Jednak wysoki poziom antyoksydantów wcale nie musi prowadzić do dłuższej żywotności. Aby zbadać, czy spożywanie acai spowoduje długowieczność żywych organizmów, grupa badaczy podała miąższ acai samicom muszek owocowych będących na diecie wysokotłuszczowej. Naukowcy dowiedli, że suplemetacja zwiększyła żywotność muszek o 2% w porównaniu do muszek, których diety kontrolnej nie uzupełniono o suplementy. Wyniki badań przedstawione zostały na łamach pisma Experimental Gerontology w marcu 2010 roku.

Inne badanie, opublikowane w tym samym magazynie w lipcu 2012 roku, wykazało, że suplementacja proszkiem z acai wydłużało żywotność wśród muszek owocówek będących na diecie wysokotłuszczowej i wysokocukrowej, nie powodowało to natomiast wydłużenia życia muszek na innych dietach. Wyniki te podkreślają skomplikowaną zależność pomiędzy makroelemetami i suplementami, a także pokazują konieczność przeprowadzania rozległych eksperymentów przed wyciągnięciem ogólnych wniosków na temat korzyści zdrowotnych płynących z jakichkolwiek produktów spożywczych, w tym jagód acai.

Działanie przeciwnowotworowe

Badanie opublikowane w grudniu 2016 roku w serwisie https://healthpills.pl pokazały, że bogaty w antocyjany ekstrakt z jagody acai (ORAC na poziomie 2589 mikromoli). Świadczy to o wysokim potencjale antyoksydacyjnym. Podczas badania wykazano przeciwnowotworową aktywność przeciwko pewnym typom komórek raka mózgu, które mogą rozwijać się w mózgu szczurów. Ekstrakt z acai nie wykazał natomiast żadnej antynowotworowej aktywności podczas testów przeciwko nowotworowi piersi u kobiet. Dla porównania – nie tylko acai posiada antocyjany. Zawierają je również truskawki, maliny, jagody i ich odmiana goji oraz jeżyny. Zostały one przebadane pod względem potencjalnej działalności antynowotworowej przeciwko komórkom raka mózgu. Co interesujące, żadne z nich nie wykazały przeciwproliferacyjnego działania podczas analizy. Sugeruje to, że właściwości antyproliferacyjne jagód acai przeciwko badanej linii komórek guza mózgu, nie może zostać powiązane z antocyjanami występującymi w typowych jagodach.